Friday, May 13, 2011

♥•.¸¸.•♥ 16 KRITERIA CALON SUAMI IDAMAN MENURUT ISLAM ♥•¸.•♥


Assalaualaikum WBT..
SETIAP perempuan pasti punya kriteria lelaki idaman. Apakah pasangan Anda memiliki beberapa point dari 15 ciri berikut? Jika ea, bererti dia CALON suami yang BAIK:~

1. Penuh Semangat Dia bangun menjelang solat SUBUH lantas kemudian menunaikan solat subuh, selalu bersemangat menyambut hari baru, bersenandung (meski kecil) saat berlepas ke tempatr kerja.Lelaki yang penuh keriangan di pagi hari bererti sudah siap sedia menghadapi KESUKARAN hidup. Dengan rasa SYUKUR & SEMANGAT hidupnya yang tinggi, segala masalah yang muncul dalam pernikahan nanti pasti dapat diatasi dgn jayanya.

2.Mudah berbicara Cinta padamu. Apakah dia selalu mengatakan & menunjukkan rasa SAYANG padamu setiap hari meskipun lewat situasi yg biasa? Menurut penelitian, menyatakan rasa sayang secara TERATUR merupakan hal TERPENTING yang mendatangkan KEPUASAN dalam sebuah perkahwinan. Jika ketika ini dirimu memiliki 'kekasih' seperti itu, dikau sudah mendapat pasangan yang BAIK.

3. Punya Selera Humor pd dirinya. Dia senang tertawa bersama dirimu (tetapi bukan MENTERTAWAKAN dirimu). Dia tahu bahawa mentertawakan orang lain itu tidak KELAKAR. Dia juga tahu bagaimana memandang sisi 'terang' dari sesuatu. Lelaki PERIANG ini baik untukmu.

4. Pandai MENJAGA MENATA HIAS DIRI. Dia tak hanya peduli pada kerapian & keserasian berpakaian. Namun, dia juga peduli pada KESIHATAN dengan menjaga pemakanan, meluangkan waktu bersukan & cukup tidur. Percaya atau tidak, dia akan berada di sisimu untuk WAKTU 'lama'.

5. Sentiasa PEMURAH dgn kata2 MAAF. Dia selalu meminta maaf ketika berbuat kesalahan atau menyakiti perasaanmu, berusaha tak mengulangi kesalahan trsbt, & belajar dari kesalahan sehingga hubunganmu dan dia berkembang baik. Dia juga MENGERTI bahawa dengan mengatakan ‘MAAF' tidak akan mengurangi keJANTANANnya. He’s a gentleman ^^.


6. BERTANGGUNGJAWAB. Dia menikmati pekerjaan & berusaha mengerjakan dengan baik. Dia berbagi semangat kerja dengan dirimu & berusaha mengatasi kejenuhannya. Lelaki seperti ini tidak hanya mencari NAFKAH. Dia senang bekerja & bertanggungjawab itu elemen TERPENTING yg perlu ada.

7. Sentiasa Bekerjasama.Apakah dia peduli bahawa BEBAN dalam sebuah hubungan harus dibagi sama rata atau ADIL? Dia juga mahu menyingsingkan lengan baju tanpa DIMINTA? Kehadirannya di kala diperlukan sentiasa berlapang dada utk membantu tanpa perlu 'memberikan alasan'.

8. 1 VISI. Contohnya dirimu ingin mempunyai perniagaan bahkan dialah sumber inspirasi cita2mu, & sentiasa mmberitahu dirimu ingin mendidik anak2 kalian berlandaskan akidah Islam,Subhanallah. Ertinya dia juga ingin menjalani gaya hidup sepertimu. Meskipun ini masalah kesepakatan, apa pun impian dirimu,berkongsilah dengannya ea. Jika dia punya visi yang sama denganmu, lanjutkan ke rancangan seterusnya.

9. ROMANTIK. Lelaki ini memang agak SUKAR dicari. Setidak2nya jika dia ingat bila ulang tahun dirimu, memilih hadiah ulang tahun yang betul, mengirim SMS berisi puisi INDAH (meski hanya 'forward') & membuat dirimu bahagia sebagai perempuan, dialah PANGERAN pujaanmu.

10. Punya Etika dalam SIKAP. Dia tidak terburu-buru & berusaha mempertimbangkan PERASAAN orang lain. Dia berusaha mematuhi peraturan yang ada & tidak MELANGGARI peraturan main meskipun 'bermain' sendiri. Tidak ada lelaki yang lebih baik dari lelaki spt ini.

11.TEPATI JANJI. Dia berusaha menepati janji, datang ke pertemuan tepat waktu, memenuhi tanggungjawab & kewajipannya dengan senang hati.***klu blh jgn di praktikkan dlm masa perkenalan..cukuplah SELEPAS AKAD NIKAH ea ** Apa yang ia katakan sama dengan yang dimaksudkan. Persiapkan dirimu menjalani kehidupan yang menyenangkan bersama lelaki ini.

12. Selesa dengan KEHIDUPAN.Dia pasti akan menyenangkan jika dilalui bersama lelaki yang TAHU cara melewatkan waktu senggang. Dia tak hanya blh mencari kegiatan selain menonton TV, tetapi juga blh hidup tanpa kawalan jauh di tangan & ber' laptop' ketika bersamamu.

13. Calon Ayah Yang Baik. Apakah dia punya PERHATIAN besar pada anak-anak? Mahu membantu MENGASUH anak? Dan menurutnya anak-anak perkara yg TERBAIK,lucu & menakjubkan? Bahkan dia sudah berfikir menyiapkan tabungan untuk keperluan anak2nya kelak? Untuk semua jawapan di atas, DIRIMU boleh MENIKAHI lelaki ini.

14. MENGHARGAI PRIVASI.Punya kehidupan sendiri & tidak meminta dirimu sentiasa ADA untuknya. Tidak keberatan ketika dirimu meminta WAKTU untuk bertemu teman-temanmu. Dia juga MENGERTI untuk meninggalkan ruang buatmu berbicara dengan sahabat atau ibu di telefon.

15. PERHATIAN.Memang tak ada panduan pasti untuk mengukur seberapa baik & perhatian seseorang. Namun, jika dirimu merasa DICINTAI, bersamanya dirimu merasa LUARBIASA secara fizik & emosi serta ada rasa DAMAI ketika di sisinya, bererti dirimu sudah menemukan orang yang TEPAT.**sekali lg diri ini ingatkan..sebaik2nya perasaan ini HADIR slps PERNIKAHAN.

16. Ini adalah INTIPATI yg sungguh PENTING skli,SOLEH & Taat agama. Imam yang amanah adalah yang soleh & mentaati semua peraturan agama tanpa TERKECUALI. Kerana sebagai KHALIFAH atau pemimpin dalam keluarga yang berlandaskan ISLAM harus blh menjadi TELADAN terpuji bagi isteri dan anak-anaknya kelak. Jika dia memenuhi syarat sebagai lelaki yang soleh & taat agama bererti dirimu tidak salah memilihnya sebagai CALON suami. Jika belum menemukannya, jangan MENYERAH. Dia pasti "ADA" di suatu tempat di luar sana. insyaAllah...Semoga bermanfaat ea..:) syukran jiddan..

*•ღ *•ღ*•ღWallahu'alam *•ღ*•ღ *•ღ

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...