Thursday, November 24, 2011

Salam Maal Hijrah 1433H

Assalamualaikum wbt...
Bismillahirahmanirahim....

Alhamdulillah, kita sudah berada dipenghujung tahun 1432H.. Apa yang telah berlaku pada tahun lepas membina pelbagai memori yang indah untuk dikenang.. yang sedih untuk di imbas dan yang terasa ingin di lupakan... ^^ Pelbagai perkara yang berlaku di dalam kehidupan kita seharian menjadi satu kenangan semalam.. Kita hanya mampu mengenang dan tidak mempu mengulang... ^^ Bersetuju kah anda?? Namun, sejarah itu boleh berulang tanpa kita mampu menghalangnya.. Siapa kita menolak takdir Allah SWT. Terima, Redha dan Tenang.. Itulah yang terbaik harus kita lakukan... ^^

Tahun 1432H merupakan tahun yang penuh dengan cabaran buat diri ini.. Alhamdulillah, masih mampu tersenyum menghadapi segalanya.. Walau kekadang rapuh dalam berdiri. terasa bersendirian dalam berjuang.. Terasa diri tidak diperlukan.. terasa jiwa penuh kekosongan.. dan pelbagai mainan perasaan yang dihadirkan mewarnai hidup wanita bernama "Ammar". Siapa pun dia.... dia hanya hamba Allah yang menata hatinya.. yang cuba untuk meningkatkan nilai solehah pada dirinya.. hanya seorang wanita yang menyembunyikan kedukaan didalam tawanya... Sungguh, pernah jatuh, namun diri ini bangkit bangun melawan.. walhal di buang ke mana.. cuba juga untuk bertahan... Percaya janji Allah, setiap perkara yang hadir... pasti ada hikmah tersedia untuk kita.. Setelah hujan, ada pelangi yang indah.. sesudah gelap pasti ada cahaya... InsyaAllah.. ^_^

Salam Maal Hijrah 1433H buat semua.. Semoga apa yang kita lakukan diredhaiNya.. kerana Matlamat hidup kita adalah sama iaitu "Redha Ilahi" walaupun cara kita berbeza namun matlamat yang sama... ^_^

Siapa pemegang kunci syurgaku???

Kita pasti akan terus..
melakar perjalanan, 
mencanting duka..
mewarnai kehidupan, 
membasuh sisa..
berbatiklah cabarannya

Teruskan Perjuangan
selagi diri mampu berdiri..
selagi hati tidak mati..
selagi nafas tidak berhenti..
selagi jasad belum dikebumi.... 
^^

**** Salam kasih sayang penuh cinta... Selawat buat Rasulullah kekasih Allah SWT... Buat Pemilik cinta semoga RedhaNya sentiasa ada buat kita... ^_^

Terima Kasih HUBBI.. 

Tuesday, November 22, 2011

Istiqomahkah Diriku Berniqob..??

Doakan ammar istiqomah ^_^
Assalamualaikum wbt... 
Bismillahirahmanirahim....

Kalam bermula dengan lafaz Bismillah.. moga apa yang dikongsikan menjadi panduan semua... 

ISTIQOMAHKAH DIRIKU DALAM BERNIQOB???? 

Persoalan yang baru sahaja diajukan oleh seoarang sahabat di laman "muka buku"... Persoalan yang sering kali diungkapakan oleh segelintir masyarakat...  Dan saya menilaikannya pada diri saya sendiri.. Istiqomah kah saya?? Soalan itu hanya diri ini yang mampu menjawabnya dan hanya ALLAH SWT yang mampu menilai 'keistiqomahan" diri ini juga para niqobis yang lain... ^^ 

Duhai sahabatku... golongan yang berniqob ini bukannlah satu perkara yang baru.. namun kadang kala ia menjadi suatu permasalahan yang besar dalam sesebuuah masyarakat.. Terdapat sebahagian kawasan yang memandang dengan penuh kekaguman.. ada sebahagian yang memandang dengan penuh kebencian.. juga ada yang memandang dengan penuh kecurigaan.. Walhal, niqob bukanlah satu kesalahan yang harus dipersoalkan pemakaiananya... Bukan menjadi masalh bagi mereka yang memahaminya.. Namun menjadi masalah bagi yang tidak mengenalnya..... 

Berbalik kepada isu ISTIQOMAH....dalam pemakaian... sebenarnya tidak timbul isu istiqomah atau tidak kerana dalam permasalahan hukum boleh berubah mengikut keadaan kepada wajib, sunat, harus mahupun haram. Contohnya, seorang wanita yang mempunyai paras rupa yang sangat cantik sehingga menyebabkan perhatian kaum adam dikawasan tersebut hanya tertumpu kepadanya maka adalah wajib kepadanya untuk menutup wajah. Manakala yang biasa2 sahaja seperti kita adalah sunat sahaja bagi mengikuti pakaian para sahabiah.... 

Ammar
"Ini adalah perkara yang khilaf di kalangan ulama, dan kita harus terbuka dalam masalah ini."

Ramai sahabat-sahabat yang berniqob merasa diri mereka tidak istiqomah kerana sering membuka niqob mereka semasa belajar (masuk ke dewan kulia) di mana niqob tidak dibenarkan digunakan.. Ada juga yang semasa hari bekerja kerana tidak dibenarkan oleh majikan.. Terdapat lagi permasalahan yang kita terlepas pandang dalam hal ini. Namun, bukanlah sewenangnya kita mengata mereka ini "HIPOKRIT" kerana tidak memakai niqob setiap masa.

Harus difahami wahai sahabatku.. bukan itu yang dipinta oleh kami.. Kamu membukanya dengan penuh rasa keberatan demi menjaga hubungan sesama manusia juga mengelakkan pandangan mereka terhadap niqobis.. daripada mereka mengatakan kita taksub dan golongan yang ekstrim.. ^^ (Buka semasa bekerja) 

Ada juga para sahabat niqobis yang tidak dibenarkan memakai niqob.. Jangan salahkan mereka kerana tidak membenarkan.. mugkin mereka hanya tiada kekuatan untuk berhadapan dengan tomahan (sebahagian) masyarakat yang menolak golongan ini... mugkin juga ada ibu bapa yang kurang pengetahuan mengenai pemakaian niqob dan tidak kurang juga yang terpengaruh dengan hal ajaran sesat dahulu "Arqam". Mereka hanya ingin melindungi kita wahai sahabatku... Itulah yang saya fahami selama ini. walau ada kedegilan pada diri ini untuk terus berniqob walau ada yang tidak menyenanginya... :( 

Mentaati ibu bapa adalah lebih wajib bagi kita, dan redha Allah swt ada pada redha ibu bapa... Yang penting taatilah ibu bapa kita dahulu kerana itu adalah wajib buat kita... Menuruti kehendak  ibu bapa adalah lebih wajib kita lakukan daripada perkara sunat seperti niqob... (pesanan buat niqobis yang mendapat halangan ibu-bapa). Namun, usaha, doa dan taawakkal itulah sebaiknya kita lakukan. Sabar dalam ujjian yang dihadirkan melaui keluarga kita.. ^^. InsyaAllah akan dipermudahkan olehNya.. ikhlaslh dalam berniqob.. Niat kita, Allah yang menilainya.. Moga Allah memudahkan segalanya... ^_^


*** Ini hanyalah pendapat sendiri.. Keep Istiqomah yer Ammar.. ^_^
Mendapat soalan.. " Anti istiqomah?? Saya ingin bantu anti istiqomah..... ^^

Saturday, November 19, 2011

Ruang & Peluang

Assalamualaikum wbt...

Memberi ruang dan peluang... Apa yang anda faham mengenai perkara ini..???

Ammar belajar untuk memberi ruang dan peluang.. Tidak suka untuk terus menghukum.. Namun dunia masa kini seakan menutup ruang dan peluang kepada sesiapa pun untuk memberi penjelasan... Walhal ada mahkamah sekali pun.. bukan seindah aturan yang sedia ada dibentangkan.. terlalu banyak birokrasi yang menyusahkan.. Fokusnya bukan untuk bercerita mengenai hal mahkamah... ^^ Cuma hal kita dalam kehidupan seharian.. Terlalu sedikit manusia yang memberi peluang apatah lagi ruang.. 

^_^

Memohon kemaafan. ada lagi yang menagguhkan untuk MEMAAFKAN... 
Membuat kesalahan.. ada lagi yangmengguhkan memohon KEMAAFAN..
Berbuat maksiat ada lagi yang menangguhkan TAUBATNYA..
Walau Pintu TAUBAT sentiasa terbuka.. namun tahukah kamu bila ajal itu tiba???
Tiada siapa yang tahu bila ajalnya menjelma.. Kun Faya Kun.. Tiada siapa yang mampu menghalangnya... Usah bertangguh bila terdetik dihati ingin berubah... Allah itu Maha Pengasih dan Penyanyang... Tidak pernah menutup pintu taubatNya buat kita.. Namun kita yang harus berani berubah... ^_^

Peluang dan ruang daripadaNYA sentiasa terbuka buat kita wahai sahabat... Jangan sampai ruang dan peluang itu tertutup buat kita selamanya baru ingin berubah... Jangan bila talkin sudah dibaca, baru diri meronta-ronta ingin kembali ke alam nyata... Wallahua'lam.. 
ketika itu....... tiada apa lagi yang mampu dilakukan... 


**** Ada peluang buatmu... ^_^ 

Nasihat buat ISTERI


Assalamualaikum Wbt..
Bismillahirahamanirahim..


Sedikit perkongsian bersama daripada seorang sahabat yang Ammar kagumi yang ukhwah bermula di "muka buku" juga... Dia seoarang yang mampu menjadi inspirasi diri ini untuk terus meningkatkan nilai soleha dalam diri.... Terima kasih Kak Iza.. UhibbukiFillah... 

Perkongsian ini buat kita yang bergelar muslimah.. Wanita.. perempuan dan Hawa... Yang bakal memikul tanggungjawab sebagai seorang isteri... Ustazah buat ustaz kita, Makmum kepada Imam kita.. dan sayap kiri kepada perjuangan seorang khalifah ALLAh SWT di muka bumi ni... Bacalah wahai sahabatku dengan penuh muhasabah.. InsyaAllah, mampu menjadi panduan buat kita.. ^_^

Ummi ^_^

Di manakah KEWAJIPANmu wahai ISTERI

♥ Jadilah seorang isteri yg patuh,taat,menjaga KEWAJIPAN & AMANAHmu dgn sebaik2nya..Layanilah suami & anak2mu dgn KASIH SAYANG & penuh dgn bunga2 CINTA.... ♥ 

♥ Jagalah RUMAHTANGAmu dgn sebaik2nya..Jagalah makan pakai suamimu..Jangan sesekali membenarkan 'orang gaji'mu sbg 'MADU'mu dlm menguruskan setiap kewajipanmu...Sekiranya dirimu ingin diberikan BELAIAN yg MAKSIMA..belailah dgn tanganmu sendiri...♥ 

♥ Masakan seorang isteri blh MENGERATKAN KASIH SAYANG & CINTA suami pd isterinya & jg ikatan kekeluargaan semakin KUKUH..Maka jgnlah selalu 'MEMBENARKAN' suamimu pergi mkn di luar & 'TAPAU' mknn utkmu & anak2mu ea duhai wanita..Di manakah 'peranan'mu sbnrnya????? Walaupun bekerja sepenuh masa..tugas2 di rmh jgn sesekali di SERAHKAN bulat2 kpd orang gajimu..Masa ini dirimu x NAMPAK insyaAllah tatkala anak2mu dh mmbesar & suami mu dh JELAK/MUAK ...baru nk MENYESAL...♥ 

♥ Ingat pesan mak terchinta,setinggi manapun dirimu belajar wpun sampai PHD sklipun..tempat TERBAIK seorang wanita adalah DI RUMAH yakni di 'dapur'nya.Utk memikat suami...ikatlah perutnya dgn masakan2 hasil air tanganmu sendiri..InsyaAllah..akan terus tersemat di hati ini...Amin Ya RABB kata2 nasihat penuh BERHEMAH ... ♥ 

♥ Berhiaslah dgn sederhana & tidak menonjolkan sama sekali lekuk tubuhmu utk "PERHATIAN' orang2 yg BUKAN BERHAK ke atasmu duhai WANITA..Tutuplah AURATmu mengikut syariat..Dirimu akan sentiasa kelihatan CANTIK & MANIS dgn pakaian & tudungmu itu..Jangan sesekali membuka 'aurat'mu..di sana kelak..dirimu telah MENYERET skli suamimu ke NERAKA kerana perbuatanmu itu.....Na'uzubillahi min dzaliq.... ♥ 



♥ Jangan sesekali melawan kata/bicara dgn 'IMAM'mu..kerana syurgamu di telapak kaki suami..Berbicaralah dgn 'kemanjaan'mu insyaAllah..hati suamimu akan sentiasa utkmu...Jangan terlalu CEMBURU pd suamimu..kerana itulah MUSUHmu duhai wanita...Penuhilah di hatimu dgn IMAN & TAQWA pd ALLAH..insyaAllah dgn itu shj blh 'MEMADAM'kan api2 CEMBURU yg blh MENGGOYAHKAN keharmonian rumahtanggamu kelak...Cegahlah sblm terjadi..sbb API yg marak akan cpt membakar tanpa meninggalkan apa2 kecuali 'ABU" ♥ 

♥ Percayalah duhai WANITA,sekiranya kita menuntun hati sepenuhnya berlandaskan ajaran ALLAH..insyaAllah...amanah2 yg dirasakan "BERAT' itulah yg sungguh RINGAN buat kita sbnrnya...Jangan sesekali MENGELUH sbb ingat 1..
♥ Rasulullah bersabda, "...Apabila seorang wanita menjaga SOLAT lima waktu, BERPUASA sebulan di bulan Ramadan, menjaga KEHORMATANnya dan TAAT kepada suaminya, maka ketika berada di akhirat dikatakan kepadanya: Masuklah kamu ke dalam syurga dari pintu mana saja yang kamu suka".~
{HR Ahmad} ♥

♥ Berilah sentiasa kebaikanmu & kasih sayang serta cintamu....Walaupun kdg2 pasanganmu tidak 'PEDULI' & 'AMBIL ENDAH' INGAT!! ALLAH sentiasa nampak perbuatan & HATImu...insyaAllah Wallahu'alam...
sentiasa tuntun hatimu duhai WANITA spt hadis Rasulullah,

"Sesungguhnya ALLAH TIDAK MELIHAT rupa dan harta kalian,
tetapi IA MELIHAT HATI dan AMAL kalian."~{HR.Muslim} ♥ 

♥ Jangan 'TERBEBAN' dgn amanah2mu..itulah 'kunci' KEBAHAGIAANmu yg sbnrnya wahai wanita... ♥ 

✿ Duhai WANITA, 
walaupun dirimu 'BERKEDUDUKAN' & 'BERPANGKAT TINGGI' sekiranya dirimu masih memegang TITLE 'ISTERI' dirimu tetap WAJIB PATUH dgn suamimu...✿

✿ܓsebagai renungan kita bersama yg bergelar WANITA...insyaAllah..✿ܓ


**** ^_^, Semoga diri ini mencapai cita2 tertinggi ini...

Tuesday, November 15, 2011

Ada apa pada NIQOB itu???

Assalamualaikum wbt
Bismillahirahmanirahim...



Ada apa pada niqob itu?? Kain kecil di wajahmu?? Purdah pada sebutan kebanyakan orang..... 
Sering kali pertanyaan seperti ini diutarakan oleh mereka, kawan-kawan juga para sahabat.. Mugkin ingin menilai apa keperluannya pada kita, juga mungkin untuk menyelidiki niat kita... wahai niqobis.. Wallahua'lam bisawab.. 

Petang semalam, ammar di tanyakan dengan soalan.. "Kenapa memilih untuk berniqob??? " oleh seorang sahabat yang baru di kenali.... Dan mungkin ini adalah satu perkara asing baginya.. Diri ini juga sering di anggap asing di bumi sendiri.. namun itu bukan halangan untuk ammar terus bermujahadah dan istiqomah dalam berniqob.. ^_^ 

Mengambil masa sedikit untuk menjelaskan padanya... "Wahai sahabat... andai kau tahu betapa benilainya diri kita ini.. pasti dirimu juga ingin menghijab dirimu dari padangan ajnabi yang meliar memndang keindahan dan keistimewaan yang terhidang darimu.... Akal berusaha menyusun kata, agar mudah diterjemah bagi memulakan bicara.... 

^_^  : Kenapa saya memilih untuk berniqob.....  (tersenyum....)


~_~ : Yup... Why, Knp, dan mengapa.... 



^_^ : Kerana saya nak menghijab diri saya dari pandangan ajnabi yang boleh menimbulkan fitnah.. Wajah kita  ni boleh menimbulkan fitnah apabila anak adam memndangnya dan menimbulkan rasa syahwat di hatinya... Permulaan saya nak memakai niqob juga dari pandangan adam itu sendiri.. Lama diri ini bermuhasabah apa yang perlu dilakukan.... Sehinggalah perbincangan bermula dengan ustaz dan ustazah yang saya kenali dan rapat masa stdy dulu... Alhamdulilllah.. segalanya dipermudahkan, niat di kukuhkan dan tekad dijelaskan... Namun, tergantung seketika kerana semasa kuliah tidak dibenarkan memakainya.. Lama memndam rasa, niat disemat sepenuh jiwa.. menanti selesainya sesi kuliah di kampus.. ^^ Diri berusaha untuk mencari segalanya tengan niqob.. dari segi hukum dan perlaksanaanya... Alhamdulillah, bukan mudah namun bila diri kita seikhlasnya akan ada jalan yang diperuntukkan bagi kita... 

~_~ : Wajib je berniqob ni??



^_^ : Camne nk cakap ea.... huhu.. Maaf lau berat untuk awak faham... Tapi saya akan cuba untuk jelaskan... InsyaAllah... Sebenarnya.. takdelah wajib.. Tapi lebih menerima ia adalah sunat coz ia adalah pakaian isteri2 nabi... Permasalahan ini telah pun di bahaskan oleh para ulama' dan ia hanyalah salah satu cabang dalam agama.... "Aurat wanita yang disepakati oleh ulama' adalah seluruh tubuh badan wanita kecuali muka dan tapak tangan, hanya sebilangan (minoriti) ulama' sahaja yang menetapkan bahawa muka dan tapak tangan wanita adalah aurat yang wajib untuk ditutup di hadapan ajnabi (lelaki asing - bukan mahram, atau dalam erti kata lain lelaki yang halal untuk dikahwini)." dan 

"Hanya sebilangan minoriti ulama' sahaja mewajibkan wanita memakai niqab bersandarkan kepada dalil "Wanita adalah aurat"
Ia tidak berlaku secara mutlak. Kerana tidak mungkin seseorang boleh menampakkan auratnya di dalam solat. Bagi mereka yang berpendapat bahawa wajah wanita itu aurat adalah minoriti ulama. Sedangkan yang berpendapat bahawa wajah bukan aurat adalah majoriti ulama (jumhur)." 



Suka saya kongsikan yang ini bagi awak faham... Tidak terlalu berat untuk awak terima.. ^_^ Ini juga hasil pendapat para niqobis yang lain yang saya kenal... ^^

~_~ : O0o0o... Terima Kasih.... :) 

^_^ : Sama-sama.. Hati terdetik nak berniqob ke?? :)

~_~ : Doakan saya... :)

^_^ ; Semestinya sahabat... 

Alhamdulillah, perbincangan yang sedikit, mampu buat dia mengerti, niqob adalah pakaian diri ini.. dan sahabat yang lain mula mengerti... ^_^

Terlalu banyak dugaan buat diri ini dalam meneruskan niat ini, namun Allah membantu dan diri ini yakin seikhlasnya bahawa.. pasti ada hikmah disebaliknya... Kedegilan diri mungkin melukakan orang yang di sayangi.. namun, percaya janjiNya.. semuanya dipermudah....  NIQOB membantu diri ini untuk lebih kuat, dan terus berjuang dalam pelayaran ini.. membantu diri ini terlepas dari pandangan liar AJNABI... Menjaga diri ini untuk menjaga perlakuan, perbuatan dan percakapan... Sesungguhnya, Tertutup itu INDAH.. Rasailah wahai sahabat... ^_^



***** Buat Dia... Terima kasih.. sepanjang perjuangan ini, menjadi nadi utama buat diri ini terus berjuang untuk istiqomah dalam badai bergelora... 

Monday, November 14, 2011

Mengikat hati hanya untukNya...

Assalamulaikum wbt..
Bismillahirahmanirahim...



Mengikat hati untukNya...
selayaknya hati kita seharusnya diikat dengan Allah
jangan dibiar jauh daripada mengingatiNya...
zikrullah penenang jiwa
usah hati dibiar resah bila kita dah tahu penawarnya...

Cintailah Allah terlebih dahulu,
agar Allah mencintaimu didunia ini selalu. 
Utamakanlah keredhaan Allah dalam setiap perkara dan masa, 
agar Allah sentiasa meredhai hidup kita di dunia. 
SubhanAllah, Alhamdulillah, Allahu Akbar~

Ikatlah hati hanya untukNya
usaha anda yang akan dinilaiNya...
Moga kita terus istiqomah dalam pengabdian ini..
jalan yang sukar yang akhirnya adalah kemanisan Iman...
InsyaAllah..

"Barangsiapa yg ingin mengetahui kedudukannya disisi Allah, maka hendaklah dia melihat kedudukan Allah disisinya, kerana sesungguhnya Allah memberikan kedudukan kepada seorang hamba disisiNya sesuai dengan bagaimana hamba itu memberikan kedudukan kepadaNya disisinya."[Riwayat Al-Hakim]

****Hanya satu luahan rasa.. dikala idea mencurah-curah.. Hati tak keruan mana, namun berusaha untuk mengikat hati hanya untukNya... kerana Cintaku hanya untukNya.. Bi'iznilllah... ^_^
~~~Ammar : Di mana ada kemahuan.. di situ ada jalan.. Dia x pernah ajar awak untuk berputus asa... :) Keep smile... 

Sunday, November 13, 2011

Sebuah Pertemuan...


Assalamualaikum wbt..
Bismillahirahmanirahim....

"Kawan sejati bagimu adalah orang yang setiap kali bersua denganmu, selalu menasihatimu kerana Allah... Serta mengingatkan nasib dirimu di hadapan Allah. Kawan seperti itu, jauh lebih baik bagimu daripada kawan yang setiap kali bertemu denganmu. diameletakkan dinar di tanganmu.."

Satu kata-kata yang membuat diri ini berfikir sama ada diri ini temah menemui sahabat seperti ini atau adakah diri ini telah menjadi kawan seperti itu... 

Sebuah pertemuan... dari sebuah ukhwah yang bermulanya di "muka buku" dan akhirnya sebuah pertemuan berjaya di realisasikan.. Mengenali walau tidak bertentang mata, ukhwah tetap hangat terasa indah... Sebuah kerinduan tercipta bersama ukhwah yang disemai dengan rasa cinta antara sahabat.. alhamdulillah. Allah mendengar rintihan kerinduan hambaNya yang berukhwah kerana DIA.. Allah permudahkan segalanya... 

Ruuhul Hubbi Laila Wa Ammar Wajidah Halimah


Ammar Wajidah Wa Wardah El-Mahfuzah

"Pengubat jerih manusia adalah dua keutamaan,pertama iman kepada Allah,kedua percaya kepada sahabat."

Pertemuan yang pertama dengan Ain... Terasa bahagia, dan rindu pun terungkai berkat kasihnya DIA kepada hambaNya..
Alhamdulillah... ^_^



Mencipta kenangan 

"saling mencintailah hanya kerana ALLAH..
saling menyayangilah hanya kerana ALLAH..
saling membahagiakanlah hanya kerana ALLAH..
kerana hanya ALLAH-lah yang dapat menimbulkan rasa cinta, kasih sayang dan kebahagiaan tersebut.. "




Keindahan Ukhwah
Ya Allah...
Sungguh diriku sangat "menyayangi" semua SAHABATku...
Namun diriku TAK MAMPU untuk merengkuh mereka dalam DAKAPAN nyata...
Maka izinkanlah diriku MENDO'AKAN mereka (saudara/i)ku seiman...

Ya Rabb...
Benahilah pengetahuan dan pengamalan agama kami yang akan menjadi penjaga urusanku.Benahilah DUNIA kami tempat kami mencari PENGHIDUPAN.
Benahilah kehidupan AKHIRAT kami tempat kami kembali.
Jadikanlah HIDUP kami sbg tempat MELAKSANAKAN segala KEBAJIKAN dan jadikan mati kami sbg PEMUTUS segala keburukan..

Ya Mujiib...
Pastikanlah kami memperoleh Rahmat_MU,meraih ampunan_Mu terbebas dari dosa,mendapat manfaat dari segala kebaikan,meraup keuntungan berupa Syurga dan terlepas dari siksa NERAKA...

Ya Muhaimin...
Jadikanlah sebaik-baik umur kami agar menjadi amal yang terbaik di akhir usia kami.Hari kami yang terbaik adalah hari di saat kami bertemu dengan_Mu kelak..
Aamiin allahumma aamiin...


Menanti Pertemuan seterusnya...... 
*** Semoga dipermudahkan segalanya... Yana, nurul, shima, aznie, ateh, nayli, hasnur, naurah, azza... Kak Iza.... dan para sahabat sekalian yang ammar kenali.. InsyaAllah..

Thursday, November 3, 2011

Izinkan saya memandang dari kejauhan...

Assalamualaikum wbt..
Bismillahirahmanirahim...


Ya Allah ya tuhanku... Pasrahkanlah aku dengan takdirmu...
Sesungguhnya apa yang telah engkau takdirkan... Adalah yang terbaik buat ku.... kerana engkau maha mengetahui... Segala yang terbaik buat hamba Mu ini...

Izinkan saya memndang di kejauhan..
cukuplah sekadar mendoakan
kebahagia insan yang tersayang..

walau diri ini telah berkali-kali di buang
jiwa ini tetap kental untuk bertahan..
hati setia mengiyakan sayang
walau hanya dari kejauhan memandang..

tidak keterlaluan untuk menyatakan
bahawa diri ini yakin akan dia
yang menjadi nadi pembuka syurga
buat diri ini yang memilih dia..

namun takdir Allah mengatasi segalanya..
Allah memberi isyarat bahawa bukan dia..
walau jiwa sedikit tersiksa
cuba mendidik diri untuk pasrah akan segalanya...

Izinkan diri ini memandang dari kejauhan..
walau bukan pendamping di dunia
cukuplah sekadar hamba allah yang bernama manusia
ukhwah yang terbina jangan dipersia
kerana semua ini adalah atas ketentuanNya...

Ya Allah..
hati ini sedikit sakit kerana hambaMu
hati ini semakin lalai kerana hambaMu
maka didiklah diri ini untuk terus mencintaiMu
mencintai hambaMu yang tulus mencintaiMu


~~~~>Siapalh yang memahami kekalutan ini selain DIA dan dia...

Tuesday, November 1, 2011

Kami sangat memerlukannya.... ^_^


Maka dia (Musa) memberi minuman (ternak) kedua perempuan itu,
kemudian dia kembali ke tempat yang teduh lalu berdoa, "Ya Tuhanku, sesungguhnya aku sangat memerlukan sesuatu kebaikan (makanan) yang Engkau turunkan kepadaku." [al-Qasas: 24]

Dalam kita yakin akan sesuatu yang baik bagi kita... Ia belum tentu baik dipengetahuan-Nya.. Begitu juga halnya akan sesuatu yang buruk bagi kita ia belum tentu tidak baik pada telahan ilmu-Nya. Sesuatu perkara yang kita terasa sukar dan payah di bahu kita, ia sangatlah mudah bagi kekuasaan-Nya..

boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya. [Al-Baqarah: 216]

"Ya Allah, andai itu ketentuan untuk kami, redhakanlah hati-hati kami. Andai itu suratan untuk kami, permudahkanlah urusan-urusan kami. Sesungguhnya kami juga sangat memerlukan sesuatu kebaikan menurut pandangan-Mu, sebagaimana termakbulnya kebaikan ke atas doa Nabi Musa a.s."

InsyaAllah... Semoga ada kebaikan yang berterusan buat kita sepanjang pelayaran kita menuju ke pelabuhan akhirat kelak.... Baik sedari daripada awal, pertengahan, mahupun penghujungnya dengan sentiasa mendahului Allah SWT dalam setiap perkara... :)

Amin Allahumma Amin... ^_^



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...