Thursday, May 31, 2012

Al- Fatihah buat Ayah








Bismillahiramanirahim...

1 JUN 2012 
Dah 5 tahun kepergian Ayah.. Al-Fatihah. 
Dalam 5 tahun ni.. ada banyak perkara yang telah berlaku kepada anak bongsunya ni... 
Dia dah membesar menjadi orang yang lebih dewasa... 
Dia dah berkelulusan Ijazah Sarjana Muda 
Sekarang dia dah menjadi seorang cikgu tadika.. 
Hanya satu sahaja lagi... InsyaAllah... :)

Dahulu...
Dia kecik je pada ayah..
Setiap perkara, semuanya merujuk pada ayah
Ibu, tak semua perkara..
Membesar dengan kemanjaan pada ayah...

Dalam 5 tahun kepergian ayah..
Allah menguji dia dengan hilangnya ayah..
Allah mengubat dengan kejayaan yang didamba ayah..
Allah memberi lagi suatu perkara..
Yang tidak semua mampu terima..
Diri terasa teruji.. Terdetik pada hati... 
"Andai ayah ada.. semua takkan jadi macam ni.."
Allahu Rabb... Terleka dengan rasa rindu... 
Bila diri teruji.. itu tanda DIA kasih... :)

Alhamdulillah...
Semoga ayah berbanggan nanti..
Hasil didikan ayah.. 
Diri ini menjadi seperti kini..
Ayah... 
Semoga ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.. 
Nantikan kehadiran anakmu di sana nanti... InsyaAllah...



*** Perkara yang paling dikesalkan.. Tiada satu gambar pun yang ammar pernah amik bersama arwah ayah... :( 


Berani BERUBAH

Assalamualaikum wbt
Bismillahirahmanirahim...

Semalam tengah on9 Fb, terima msg daripada seorang sahabat lama yang meminta kata-kata semangat untuk dia menghadapi ujian yang dia hadapi ketika ini.. Dia sangat-sangat memerlukan seseorang ketika ini yang mampu untuk memandu arah tujunya... Dan seterusnya membantu dia untuk berubah menjadi yang lebih baik...

Berubah bagi mereka tak mudah... Namun tiada yang sukar sekiranya kita berusaha.. ^^ (Man Jadda Wajada barang siapa yang bersungguh-sungguh akan berhasil... ) Dan hanya Allah SWT sebaik-baik penilai usaha kita...


BERANI BERUBAH

Langkah untuk berubah adalah daripada diri kita sendiri.. NIAT yang paling diutamakan.. Pasang NIAT untuk berubah dari yang kurang baik kepada baik.. Baik kepada yang lebih baik.. dan Lebih baik kepada yang Terbaik... Tiada yang mustahil sekiranya kita melakukannya dengan penuh keazaman dan kesungguhan. Niat kan segalan perbuatan kita adalah LILLAHITAALA.. (kerana Allah Taala..) InsyaAllah akan dipermudahkan segalanya... Ingatlah bahawa matlamat hidup kita adalah untuk mendapatkan Redha Allah SWT.. ^^ 

Solat sunnat TAUBAT.. Inilah yang harus kerap kita lakukan.. Mohon bersungguh-sungguh kepada Allah akan keampunanNya.. Semoga dosa kita akan terhapus atas rasa kasihNya juga atas permohonan TAUBAT daripada diri kita.. InsyaAllah Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.. :)

Seterusnya, rajinkan diri menghadirkan majlis ilmu di mana sahaja yang kita berkesempatan untuk menghadirinya.. Dengar ceramah-ceramah untuk menambahkan ilmu pada diri sama-ada secara langsung mahupun tidak langsung melalui media sedia ada pada hari ini. Mudah untuk kita mendapatkannya pada hari ini.  Melalui perkara ini, kita akan bertemu dengan sahabat-sahabat yang mencintai ilmu dan kita dapat bergaul dengan sahabt-sahabt yang baik.. InsyaAllah. Dan mereka akan memandu kita ke arah yang lebih baik.. 

Akrabkan diri dengan Al-Quran, jadikan lah Al-quran itu sahabat baik.. Baca dan fahami setiap apa yang terkandung di dalamnya.. Ia adalah anugerah yang paling besar buat kita.. Amat rugilah bagi mereka yang tidak menjadikan ia sebagai sahabt baik mereka... Ibadah khusus kita perhebatkan lagi, Solat FARDHU hendaklah kita jaga... Jika sebelum ini kita kerap solat dihujung-hujung waktu, janganlah kita melakukan perkara yang sama lagi.. Ibadah sunnat pun kita perbanyakkan, kerana itu yang membantu kita untuk terus dekat padaNya... 

Yakinlah pada ALLAH SWT.. Hidayah itu perlu dicari.. Dan beruntunglah mereka yang diberikan hidayah olehNya... :) Allah menghadirkan hidayahNya dalam pelbagai bentuk dan cara.. Namun semuanya adalah asbab atas ketentuanNya... :) 

Berani berubah, tiada yang susah.. Jangan risau anda berseorangan kerana Allah sentiasa ada buat kita.. Asing bukan penghalang jiwa untuk tenteram.. Allah adalah sebaik-baik tempat pengaduan.. Berubahlah demi REDHANYA.... Usah kita membiarkan lagi diri kita dibelnggu dosa dan nafsu semata... 

Buat Sahabatku... Ujian yang Allah berikan itu adalah suatu teguran kepada kita... Lihatlah ujian itu sebagai suatu hidayah daripada Allah SWT untuk kita memulakan perubahan menjadi hambaNya yang lebih baik... 

Wahai orang-orang yang beriman! bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya) dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari akhirat). dan (sekali lagi diingatkan) bertaqwalah kepada Allah, Sesungguhnya Allah amat meliputi pengetahuannya akan segala yang kamu kerjakan (Surah al-hasyr 59:18).

Renungkan ayat ini ke dalam diri kita... Berimankah kita?? Apakah bekalan kita sudah mencukupi?? 
Semoga Hidayah Milik Kita... InsyaAllah.... 

Saturday, May 26, 2012

Salam Sayang



Assalamualikum wbt
Bismillahirahmanirahim....

Salam Kerinduan buat sahabat2ku... Semoga persahabatan ini akan berkekalan hingga ke Syurga.. InsyaAllah.. ^^<3

Nabi SAW bersabda yang bermaksud:
"Apabila seseorang dari kamu sayangkan saudaranya pada jalan Allah, maka hendaklah ia memberitahunya, sesungguhnya perbuatan memberitahu itu dapat lebih mengekalkan kemesraan dan menguatkan lagi kasih sayang."~
{Diriwayatkan oleh Ibn Abi ad-Dunya,Imam Ahmad dan al-Bukhari dan perawi yang lain dari mereka} 



Apabila terjalin PERSAHABATAN maka ada beberapa HAK KEWAJIPAN yang mesti diJAGA dan diSEMPURNAkan.Antaranya ialah seperti berikut: 

1) Hendaklah ia MENCINTAI sahabatnya seperti ia mencintai dirinya sendiri dan tidak melebihkan dirinya sendiri dari sahabatnya itu.

2) Hendaklah ia memberi SALAM, BERJABAT tangan*(lelaki dgn lelaki & perempuan dgn perempuan bkn sebaliknya),bercakap dengan lemah lembut bila bertemu sahabatnya itu.
Nabi SAW bersabda yang ertinya:
"Apabila dua orang Islam berjabat tangan, belumpun sempat kedua-dua tapak tangan kedua-dua orang itu berpisah, Allah telah mengampunkan dosa kedua-dua orang itu."~
{Riwayat at-Tabrani}

3) Hendaklah ia bercampur gaul dengan para sahabatnya itu dengan AKHLAK yang baik iaitu ia bermuamalah dengan mereka itu penuh KASIH SAYANG dan BELAS KASIHAN sebagaimana yang ia sukai sahabat2nya itu melayannya.



Allah berfirman memuji Nabi SAW yang bermaksud:
"Dan sesungguhnya engkau (Muhammad) berakhlak dengan akhlak yang agung."~{Surah al-Qalam, ayat 4} 

Nabi SAW bersabda:
"orang mukmin yang paling sempurna iman ialah mereka yang paling baik akhlaknya."~{Riwayat at-Tirmidzi}

4) Hendaklah ia bersifat tawadhuk atau merendah diri terhadap para saudaranya, kerana Allah berfirman:
"Dan hendaklah engkau merendahkan diri terhadap orang-orang yang beriman."~{Surah al-Hijr, ayat 88}

**** Sayang semua <3

Thursday, May 24, 2012

Bahagia ^^


Assalamualaikum wbt..
BIsmillahirahmanirahim...


Kata-kata yang perlu direnungkan oleh diri untuk terus mendidik hati.. Bahawa hidup ini hanyalah untukNya... Segala apa yang diberikan olehNya adalah yang terbaik walau pun kelihatannya sakit. 

boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya. [Al-Baqarah: 216]












Monday, May 21, 2012

Ahlan Wasahlan "Sayyidul Istighfar" :)


Assalamualaikum wbt.. 
Bismillahirahmanirahim...


Ahlan Wasahlan "Sayyidul Istighfar" :) 

Alhamdulillah, dipertemukan dengan bulan kecintaan... :) Sebuah amalan yang menjadi kebiasaan di bulan penuh kecintaan... Imam Syafiie rahimahullah berkata, ada 5 malam dalam setahun, ALLAH SWT bukakan pintu langit, salah satunya adalah malam 1 Rejab.. Maka perbanyakkan lah kita berdoa dan meningkatkan amalan kita di bulan Rejab ini.. InsyaAllah.. Tidak muflis di akhirat :) 



اللهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيْ رَجَبٍ وَشَعْبَانَ وَبَلِّغْنَا رَمَضَانَ

(ALLAHumma baariklana fii rajabin wa sya’baana wa ballighnaa ramadhaan)

Maksudnya: “Ya ALLAH ya Tuhanku, berkatilah kami pada bulan Rejab dan Sya’aban dan sampaikan (Hidupkan) kami ke bulan (sehingga) Ramadhan”. (HR Baihaqi)


*** Teringat zaman sekolah duk kat hostel.. Sambutan 1 Rejab macam sambut 1 Ramadhan je.. :) 

Friday, May 18, 2012

Jadilah Isteri Soleha

Assalamualaikum WBT
Bismillahirahmanirahim.




Perkahwinan merupakan anugerah daripada Allah kepada hambaNya untuk menikmati kebahagian dalam hidup di dunia ini. Allah menjadikan manusia sebagai khalifah di muka bumi untuk mengatur kesejahteraan bumi. Matlamat ini tidak akan terlaksana melainkan dengan perkembangan manusia (Harun Arrasyid Tuskan 2006: 5). Islam mengangkat martabat wanita di mata masyarakat, mereka dianggap tempat untuk mencurahkan kasih sayang dan menikmati kebahagiaan.


Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan (Surah ar-Rum 30: 21)


Ayat di atas menunjukkan kemuliaan hidup berumah tangga serta menerangkan tujuan perkahwinan dan matlamat yang diharapkan oleh Islam. Menurut Datuk Abu Hassan Din Al-Hafiz (1996: 3-4) sebuah keluarga akan dianggap sebagai keluarga yang bahagia sekiranya menepati ciri-ciri di bawah;


1. Mencapai ketenangan hidup oleh setiap individu dalam keluarga tersebut, terkawal dari sebarang masalah dan penyelewengan.


2. Hidup dalam kasih sayang dan persefahaman serta pergaulan yang baik dalam segenap aspek dari semua pihak.


3. Menerusi suasana dan pergaulan yang baik yang telah dapat melahirkan generasi yang baik dan memahami hakikat kemanusiaan, kekeluargaan dan ketuhanan.


4. Terselamat masyarakat dari sebarang kecacatan setelah generasi yang dilahirkan dalam suasana baik ini mendampingi masyarakat dan memainkan peranan sebagai anggota masyarakat.


Rumah tangga merupakan sebuah masyarakat yang terkecil yang dianggotai oleh suami, isteri dan anak-anak. Keamanan sesebuah negara bermula daripada keamanan rumahtangga. Oleh sebab itu, jika bilangan rumahtangga yang bermasalah dalam sesebuah negara semakin meningkat, keamanan negara juga akan tergugat (Pahrol Mohamad Juoi 2011: 6). Persoalannya bagaimanakah cara yang terbaik untuk membina rumah tangga bahagia? Seperti yang dijelaskan pada surah ar-Rum ayat 21 bahawa Allah menciptakan wanita untuk lelaki merasakan kasih sayang dan kebahagian di dunia ini. Wanita yang membahagiakan tentunya mempunyai karisma kepimpinan dalam membina rumah tangga yang bahagia. 


Kriteria kepimpinan wanita dalam rumahtangga untuk membina keluarga bahagia


Kepimpinan wanita dalam membina rumah tangga yang bahagia boleh dibahagikan kepada tiga iaitu;


1. Kepimpinan Wanita Sebagai Isteri


Kepimpinan wanita sebagai isteri akan melahirkan keluarga yang bahagia sekiranya seseorang isteri itu mempunyai kriteria berikut;


1.1 Taqwa


Islam telah menggariskan panduan untuk mencapai kebahagiaan dalam rumah tangga iaitu bermula dari pemilihan calon isteri berdasarkan hadis Nabi:


Wanita itu pada kebiasaannya dikahwini kerana empat sebab: Hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka hendaklah kamu mengahwini wanita yang beragama supaya terjamin masa depanmu.

Kepimpinan wanita yang bertaqwa, meskipun rumah tangga goyah oleh fitnah manusia, namun masih berpaut kepada qadak qadar Allah. Menempuh cabaran dalam rumah tangga dengan hati yang tabah dan redha. Wanita yang bertaqwa menjadikan amanah dalam rumah tangga sebagai wasilah untuk mendapatkan keredhaan Allah. Oleh itu, apapun ujian yang melanda dalam rumah tangga, akan dapat ditangani dengan bijak bukan dengan emosi semata-mata. Sebaliknya wanita yang tidak bertaqwa, menerima ujian dalam rumah tangga dengan penuh emosi, resah-gelisah, marah dan pelbagai lagi sikap negatif. 


Laman sesawang sosial yang semakin popular hari ini iaitu ‘facebook’ menjadi tempat mengadu wanita yang tidak bertaqwa, tentang keadaan rumah tangga dan ketidakpuasan hati mereka terhadap suami mereka. Sebaliknya wanita yang beriman akan takut untuk menghebahkan kecacatan dalam rumah tangga kerana merenung firman Allah;


Isteri-isteri yang solehah ialah isteri-isteri yang taat kepada perintah Allah dan perintah suami, menjaga segala rahsia rumah tangga dengan pemeliharaan Allah (Surah an-Nisa’4:34)


Wanita yang bertaqwa akan sentiasa bersyukur dengan apa juga pemberian suami kepadanya, sebaliknya wanita yang tidak beriman sentiasa merungut dan tidak bersyukur bahkan meminta-minta lebih dari kemampuan suami.


1.2 Penolong atau pembantu kepada suami


Wanita diciptakan Allah untuk mendampingi dan menyempurnakan hidup lelaki, demikian juga sebaliknya. Sesuatu tidak dapat sempurna dengan sendirinya (Harun Ar-Rasyid Haji Tuskan, 2006: 17). Oleh itu al-Quran menyebut:


‘Bukanlah lelaki itu seperti wanita’ (Surah Ali-Imran: 36)


Ayat di atas menjelaskan lelaki dan wanita adalah berbeza. Justeru itu, wanita juga mempunyai tugas dan peranan yang tersendiri dalam menjalankan tugas memakmurkan muka bumi Allah sebagai khalifahNya. Perpaduan dan keharmonian sesebuah negara adalah bergantung kepada cara hidup masyarakat yang mendiaminya. Masyarakat yang aman dan makmur adalah hasil dari keharmonian keluarga yang terbentuk dalam masyarakat tersebut. Manakala kebahagiaan sesebuah keluarga pula bergantung kepada kepimpinan keluarga tersebut, iaitu di antara suami dan isteri. 


Meskipun suami merupakan ketua atau pemimpin dalam rumah tangga, namun wanita juga haruslah bertindak sebagai penolong kepada suami.


“Dan orang-orang yang beriman lelaki dan perempuan sebahagian mereka menjadi penolong bagi sebahagian mereka yang lain” ( surah at-Taubah: 71)


Wanita yang beriman tidak akan membiarkan suami berseorangan menguruskan rumah tangga, tetapi akan bertindak sebagai penolong bagi menjamin kebahagian rumah tangga. Isteri haruslah menjadi pembantu dan pendokong kuat seorang suami untuk mendorongnya ke jalan yang diredhai Allah, seperti saidatina Khadijah isteri Rasulullah. Malangnya umat akhir zaman ini, lebih ramai wanita yang menolong suami mereka untuk menempah tiket ke neraka dengan pendedahan aurat dan melakukan pelbagai maksiat.


Meskipun tanggungjawab seorang suami untuk berbelanja dalam rumah tangga, tapi tidak ada salahnya seorang isteri yang mampu, membantu meringankan beban tanggungjawab suami. Perkongsian hidup dengan ikatan perkahwinan, wanita haruslah memainkan peranan sebagai pembantu kepada lelaki saat susah, membantu saat sakit, membantu mengingatkan saat lupa dan siap sedia membantu disaat diperlukan. Apa yang lebih penting seorang isteri haruslah membantu suami yang telah sesat dan tersasar untuk kembali ke jalan Allah semula.


1.3 Sentiasa Berbincang 


Dalam era globalisasi hari ini, kepimpinan wanita dalam bidang kerjaya semakin diterima masyarakat. Namun bergitu, meskipun di tempat kerja wanita adalah ketua kepada lelaki, sebaliknya apabila di rumah setinggi manapun jawatan wanita tersebut tetap dicantas oleh kuasa dan hak suami. Segala keputusan yang berkait dengan rumah tangga hendaklah mendapat persetujuan suami. 


Perlaksanaan syura dalam sesebuah rumah tangga dapat menerapkan nilai-nilai murni antara suami isteri dan anggota keluarga yang lain seperti persefahaman, toleransi, kebebasan berfikir dan hormat-menghormati antara satu sama lain (Andek Masnah 1999: 84). Umpamanya wanita yang berkemampuan membeli semua perabot di dalam rumah tanpa memaklumkan atau berbincang kepada suaminya. Situasi ini mungkin boleh menyebabkan suami berkecil hati apatah lagi sekiranya pendapatan suami kurang daripada isteri. Suami akan mula merasa rendah diri, yang mana perasaan negatif ini sekiranya tidak dapat dikawal dan semakin merebak boleh menyebabkan bunga-bunga kebahagiaan rumah tangga akan semakin luruh.


Wanita yang mempunyai karisma dalam kepimpinan pastinya akan mengamalkan apa yang digariskan dalam al-Quran:

dan urusan mereka dijalankan secara bermesyuarat sesama mereka(Surah as-Syuraa 42: 38)



1.4 Penghibur 


Wanita diciptakan adalah untuk mendamping dan menghiburkan lelaki dalam melaksanakan tugas sebagai khalifah di muka bumi ini. Itulah tanda kekuasaan Allah dan kasih sayangNya kepada hambaNya. Firman Allah:

isteri-isteri kamu itu adalah sebagai pakaian bagi kamu dan kamu pula sebagai pakaian bagi mereka (Surah al-Baqarah 2: 187)


Ayat di atas menunjukkan, wanita dan lelaki adalah saling lengkap-melengkapi bagi menikmati kebahagiaan dalam hidup ini. Wanita sebagai isteri haruslah berperanan sesuai tujuan penciptaannya mendampingi lelaki selain beribadah kepada Allah. Bahkan melayan setiap keperluan suami juga merupakan ibadah bagi wanita. 

Dan bagi kamu pahala kerana bersetubuh dengan isteri. Para sahabat bertanya: Apakah seseorang daripada kami melepaskan syahwatnya mendapat pahala? Sabda Baginda: Apakah pendapat kamu kalau meletakkannya (syahwat itu) pada yang haram apakah tidak ia berdosa? Maka begitulah bila ia meletakkan pada tempatnya yang halal ia pasti peroleh. (Riwayat Muslim).

Dato’ Dr.Mohd.Fadzilah Kamsah dalam bukunya memberikan tips untuk menjadi isteri mithali menasihati agar, isteri melayan setiap keperluan suami dengan saksama terutama keperluan seksual. Bagi suami, hubungan seksual adalah bukti dan kaedah mengeratkan kasih sayng yang penting (2009: 4). Barangsiapa yang melanggar peraturan ini atau menentangnya dianggap sebagai satu penyelewengan yang boleh menimbulkan gejala-gejala krisis rumah tangga (Datuk Abu Hassan Din Al-Hafiz 1996: 11).

Oleh itu, wanita iaitu isteri haruslah bertindak sebagai penghibur kepada suami di tempat tidur, penghibur di saat hati gundah gulana memikirkan tekanan di tempat kerja, masalah keluarga dan apa juga masalah yang dihadapi oleh suami. Isteri haruslah bijak dan kreatif menghiburkan hati suami. Malangnya hari ini, wanita yang berkerjaya sering kali menolak permintaan suami dengan alasan penat bekerja. Bahkan lebih malang lagi, menyerahkan semua urusan rumah tangga kepada pembantu rumah. Makan minum dan pakaian suami juga diuruskan oleh pembantu rumah. Senario ini sebenarnya menyumbang gejala skandal atau menggerakkan hati suami untuk mempunyai hubungan sulit dengan wanita lain. Menghilangkan kemesraan dalam rumah tangga seterusnya boleh menghancurkan kebahagiaan rumah tangga.


1.5 Pengurus 


Isteri merupakan pengurus dalam sesebuah rumahtangga. Rumah tangga akan mencapai kebahagiaan apabila isteri bijak memainkan peranan sebagai;


 Pengurus kewangan


 Pengurus kesihatan


 Pengurus masa


Tidak dapat dinafikan, tiga aspek di atas sekiranya tidak diurus dengan bijak boleh menyebabkan krisis dalam sesebuah rumah tangga.


i. Pengurus Kewangan


Dalam sesebuah rumah tangga kita sering mendengar wanita adalah menteri kewangan. Namun, sebahagian wanita pula haruslah dikawal perbelanjaan mereka oleh suami. Isteri haruslah menjadi pengurus kewangan yang cekap dalam rumah tangga, kerana kewangan juga merupakan salah satu faktor penyumbang berlakunya krisis dalam rumah tangga. Justeru wanita haruslah menjadi pengurus yang cekap dalam menguruskan kewangan dalam rumah tangga, menguruskan kewangan dan harta sesuai dengan apa yang digariskan Islam.


Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya, dan sesiapa yang disempitkan rezekinya, maka hendaklah ia memberi nafkah dari apa yang diberikan Allah kepadanya(Surah at-Talaq 65:7)


Wanita haruslah bijak mengurus kewangan rumah tangga dan menentukan matlamat perbelanjaan. Isteri yang bijak akan mengkategorikan perbelanjaan kepada 


a) Dharuriyyat


Perbelanjaan keperluan harian seperti makan, minum, pakaian, perubatan dan pendidikan. Sekiranya dharuriyyat diabaikan, ia akan mengancam lima perkara iaitu agama, nyawa, akal, keturunan dan harta.


b) Hajiyyat


Keperluan yang melengkapkan keperluan asas seperti kipas, lampu, kenderaan dan sebagainya. Sekiranya tidak dilaksanakan akan mewujudkan suasana yang tidak selesa dalam rumah tangga.


c) Tahsiniyyat


Perbelanjaan untuk bermewah-mewah seperti kereta mewah, perhiasan mewah, memiliki lebih daripada sebuah rumah, perabot mewah dan sebagainya. 


Justeru isteri yang bijak akan dapat mengurus kewangan mengikut kemampuan dan keperluan yang lebih utama. Sebagai muslimah pastinya akan mengamalkan wasatiah dalam kehidupan dan bersikap qanaah. Pengurusan kewangan seperti yang digariskan Islam akan membawa kepada keharmonian dalam rumah tangga.


ii. Pengurus Kesihatan

Status kesihatan suami isteri yang baik merupakan satu komponen penting yang dalam menjamin kebahagiaan dan kesejahteraan sebuah rumah tangga. Keadaan hidup akan menjadi sulit kerana pasangan terpaksa menghabiskan masa, wang dan tenaga untuk mendapatkan rawatan semata-mata. Kesihatan yang terjejas juga tidak dapat melaksanakan ibadah kepada Allah dengan sempurna, bahkan tidak dapat menumpukan perhatian terhadap pengurusan rumah tangga. Justeru, wanita haruslah bijak mengurus kesihatan dalam rumah tangga seperti;

a) Menyediakan makanan yang seimbang

Amalan pemakanan yang seimbang adalah perlu untuk mencegah penyakit-penyakit seperti kencing manis (diabetes), tekanan darah tinggi dan sakit jantung. Rasulullah menganjurkan umatnya supaya jangan makan berlebihan kerana amalan ini boleh menyebabkan berbagai-bagai penyakit. Sabda Baginda;

Sesungguhnya di antara perkara yang paling aku takut menimpa kamu ialah keinginan-keinginan yang melampau melalui perut kamu (pemakanan kamu), kemaluan kamu dan hawa nafsu yang menyesatkan (Riwayat Ahmad).

b) Mengamalkan tabiat harian yang baik


Wanita haruslah memberikan penerapan nilai yang baik dalam rumah tangga bagi memastikan keluarga dalam keadaan sihat. Persekitaran yang bersih dan tabiat yang juga mempengaruhi kesihatan seperti mengamalkan tabiat mencuci tangan sebelum dan selepas makan, mandi sekurang-kurangnya 2 kali sehari, menggunakan air yang bersih untuk diminum, membersihkan kawasan persekitaran rumah dan membuang sampah di tempat yang sesuai.


c) Senaman secara berkala


Agama Islam sangat menggalakkan penganutnya untuk mengamalkan hidup yang sihat dengan melakukan riadah seperti berenang, berjoging dan sebagainya. Wanita yang dapat mengurus masa bersenam keluarga, bukan sahaja dapat menjaga kesihatan ahli keluarga, bahkan juga dapat mengeratkan ukhuwah keluarga.


iii. Pengurus Masa


Pengurusan masa dalam rumah tangga juga amat penting. Wanita yang tidak dapat mengurus masa dengan bijak juga merupakan punca berlakunya keretakan dalam rumah tangga. Tumpuan lebih kepada kerja sehingga mengabaikan tugas sebagai seorang isteri dan ibu boleh menimbulkan krisis dalam rumah tangga. Wanita yang mengurus masa dengan bijak boleh membahagikan masa untuk suami, anak-anak, kerja, kawan-kawan, waktu untuk beribadah dan juga menuntut ilmu. 


Wahai orang-orang yang beriman! bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya) dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari akhirat). dan (sekali lagi diingatkan) bertaqwalah kepada Allah, Sesungguhnya Allah amat meliputi pengetahuannya akan segala yang kamu kerjakan (Surah al-hasyr 59:18).


Merenung ayat di atas wanita haruslah bijak membahagikan waktu dirinya dan keluarganya untuk:


• Ibadah dan muhasabah diri


• Masa bekerja


• Mengurus keluarga dan bersama keluarga


• Rehat, riadah dan rekreasi


• Menziarahi ibubapa, sanak saudara, sahabat handai dan jiran tetangga


• Masyarakat


• Mengurus keperluan diri


• Menuntut ilmu


Kepimpinan Wanita Sebagai Ibu


1. Ibu solehah


Kahwini olehmu wanita yang pengasih lagi penyayang dan boleh melahirkan anak-anak yang ramai. Maka sesungguhnya aku berbangga dengan umatku yang ramai di hari kiamat nanti (Abu Daud).


Lahirnya ramai generasi muslim dimantapkan lagi dengan didikan dan pegangan akidah yang utuh, pastinya akan boleh membuat Islam kembali gemilang di mata dunia. Anak-anak sering dikatakan sebagai penyeri rumah tangga. Fenomena hari ini, terdapat segelintir wanita yang tidak ingin melahirkan anak kerana takut menjejaskan kecantikan mereka. Manakala sesetengah wanita pula tidak mempunyai rezeki untuk mempunyai anak. Sebaliknya yang mudah mempunyai anak pula dibuang merata tempat. Itulah senario dunia hari ini.



Berbeza dengan ibu yang solehah, menjaga zuriat dengan sempurna sejak dari kandungan lagi. Pendidikan mula diberikan sejak di alam rahim dengan alunan dan bacaan ayat suci al-Quran kerana mengharapkan anak yang bakal lahir, akan mampu menjulang dan menegakkan syiar Islam. Kesabaran melayan karenah anak-anak setelah dilahirkan, dengan kasih sayang dan rasa tanggungjawab. Kesedaran membesarkan dan menjaga anak-anak adalah amanah Allah, ketegasan dan lemah lembut menjadi prinsip dalam melayan anak-anak. 


Ibu yang solehah sentiasa menjaga lisannya, kerana menyedari apapun yang keluar daripada mulutnya adalah doa untuk anaknya. Doa seorang ibu akan makbul. Oleh itu, ibu yang solehah akan sentiasa mendoakan kesejahteraan anak-anak dan keluarganya di dunia dan akhirat. Istiqomah untuk melakukan kebaikan dan sentiasa mendoakan kebaikan keluarga adalah sifat ibu yang solehah.

Berapa ramai ibu hari ini, yang bangun malam untuk mengadu dan solat hajat kepada Allah meminta anaknya tergolong dikalangan mereka yang menegakkan syiar Islam? Realitinya, ibubapa lebih menitiskan air mata kerana anak-anak tersingkir keluar dari pelbagai rancangan realiti di stesyen televisyen seperti Idola kecil, Akademi Fantasia, Mentor dan sebagainya.


Hakikat kebahagiaan adalah satu perkara yang relatif. Setiap orang berlainan dan berbeza penilaian pengertian mengenai kebahagiaan tersebut. Masing-masing bergantung kepada cara berfikir, latar belakang kehidupan dan lain-lainnya (Datuk Abu Hassan Din Al-Hafiz 1996: 31). Hanya wanita yang bergelar ibu solehah saja mampu memberikan nikmat kebahagiaan dalam rumah tangga.

2. Pendidik


Ibu merupakan guru pertama kepada anak-anak. Ibubapa adalah orang yang bertanggungjawab untuk membuat anak-anak mengenal Allah. 


Namun ibubapa hari ini menyerahkan sepenuhnya tanggungjawab mendidik anak-anak kepada pihak sekolah semata-mata, sedangkan masa anak-anak adalah lebih banyak di rumah berbanding di sekolah. Keadaan disiplin anak-anak iaitu diperingkat kanak-kanak hingga remaja cukup membimbangkan. Justeru ibubapa tidak harus bersiap lepas tangan, tetapi haruslah seiring dan sama-sama menggembleng tenaga untuk memperbaiki sahsiah dan tingkah laku anak-anak hari ini.


Didikan sempurna dari rumah khususnya didikan agama merupakan senjata anak-anak untuk terpengaruh dengan unsur-unsur negatif. Ibu sebagai orang yang dekat haruslah berperanan sebagai pendidik. Anak-anak haruslah diajar mengenal Allah dan tujuan kita dijadikan di muka bumi ini. Didik anak untuk menutur perkataan yang baik dan sopan terhadap orang lain khususnya ibubapa dan orang yang lebih tua. Anak-anak diberi ruang untuk berfikir menangani masalah dan dibetulkan cara berfikir itu, dengan menyatakan sandaran dan harapan yang sebenar adalah kepada Allah bukan kepada makhluk.



Kepimpinan Dalam Komunikasi



Konflik mungkin berlaku diantara suami isteri itu sendiri. Kebijaksanaan isteri dan suami untuk mengendalikan konflik di antara mereka agar tidak berterusan dan berakhir dengan penceraian. Kadang-kadang konflik juga boleh timbul disebabkan keluarga pihak suami (ipar-duai dan mertua), jiran tetangga dan sahabat handai suami. Oleh itu, bagi mengekalkan keharmonian dalam rumah tangga isteri perlu bijak menangani dan mengurus konflik yang dihadapi. 


Dalam menangani masalah konflik ini, isteri haruslah mempunyai kemahiran dalam berkomunikasi. Islam menganjurkan kita berbuat baik dan mengeratkan hubungan dengan ibubapa juga mertua, saudara dan jiran tetangga.


Dan bergaullah dengan mereka di dunia dengan cara yang baik (Luqman 31:15)


Hadith yang diriwayatkan oleh al-Tirmizi;
Kenalilah siapa keturunan kamu kerana dengannya akan menghubungkan pertalian silaturrahim. Sesungguhnya silaturrahim akan mewarisi kasih sayang di kalangan ahli keluarga.


Hadith lain menyebut;
Antara kebahagian seseorang muslim ialah mempunyai jiran yang baik, rumah yang luas dan kenderaan yang selesa (Riwayat Ahmad).


Berdasarkan dalil-dalil naqli di atas, apapun konflik yang berlaku isteri haruslah berusaha untuk berkomunikasi sebaik mungkin dengan ibubapa, keluarga, jiran dan juga masyarakat sekeliling bagi membaiki hubungan sesama muslim.

Islam telah menggariskan lelaki ataupun suami sebagai ketua terhadap wanita juga pemimpin dalam rumah tangga. Firman Allah:


Kaum lelaki itu adalah pemimpin bagi kaum perempuan (Surah an-Nisa’: 34)

Namun dalam membina rumah tangga yang bahagia, wanita juga memainkan peranan yang penting. Tidak semua rumah tangga yang dibangunkan atas dasar cinta akan menikmati bahagia, adakalanya krisis melanda dalam rumah tangga sehingga menyebabkan keretakan dan keruntuhan sesebuah institusi rumah tangga.


Keluarga yang bahagia akan terbina sekiranya suami dan isteri mengetahui hak, tugas dan peranan masing-masing. Lelaki yang mengimpikan kebahagiaan dalam rumah tangga haruslah memilih wanita yang mempunyai kepimpinan dalam rumah tangga, juga mendidik isteri untuk menepati ciri-ciri kepimpinan dalam membina rumah tangga yang bahagia.


Pepatah ada mengatakan sedangkan lidah lagi tergigit inikan pula suami isteri. Namun pasangan yang melihat dunia dalam dimensi akhirat, pastinya akan dapat menghadapi sebarang ujian dan cabaran dalam berumah tangga. Ini adalah kerana bagi mereka matlamat perkahwinan adalah untuk mendapat keredhaan, bukanlah untuk menikmati kepuasaan dunia semata-mata.


Apa yang perlu dititik beratkan, sebelum membina rumah tangga haruslah mempersiapkan diri mencakupi semua segi. Sikap sentiasa menimba ilmu akan membantu mewujudkan suasana yang harmoni, seterusnya menikmati kebahagiaan dalam rumah tangga. Isteri haruslah bijak berperanan menjadi teman, penyokong, pendengar, penasihat suami juga pendoa kepada kebahagiaan keluarga.

Renungkanlah adakah kita telah berusaha menjadi isteri yang solehah? Masih belum terlambat untuk memperbaiki diri ke arah yang lebih baik. Semoga menikmati kehidupan sakinah yang penuh mahabbah war rahmah.

Boleh bace kat SINI :)

Saturday, May 12, 2012

Santapan Minda


Assalamualaikum wbt
Bismillahirahmanirahim... 


Sedikit santapan minda untuk kita bersama.. :) Semoga ada hikmah yang akan terpancar untuk renungan kita bersama.. InsyaAllah.. :)

Kita mugkin berfikir, bahawa Allah punya ramai hamba untuk diuruskan dan mugkin terlepas pandang akan permintaan kita yang tak kunjung makbulnya... Namun ketahuilah sahabatku.. ketahuilah diriku bahawa Allah sentiasa melakukan semua perkara dengan betul.... 

Cara Allah sentiasa terbaik walaupun kelihatan semuanya salah... Ingatlah firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 216.. :)

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." -Surah Al-Baqarah ayat 216 

Jika kita memohon sesuatu dan dikurniakan yang lain daripada yang dipinta PERCAYALAH pastinya Allah mengurniakan apa yang kita inginkan di suatu ketika yang lebih sesuai.. apa yang kita pinta tidak semestinya apa yang kita perlu.. dan ALLAH SWT tidak akan gagal memenuhi permintaan hambaNya..

Teruslah berdoa tanpa ragu dan mengeluh, duri hari ini mungkin bunga untuk hari esok....
Allah mengurniakan pilihan terbaik kepada mereka yang mnyerahkan ketentuan kepadaNya..
Sungguh Allah sayang pada kita kerana kita adalah pejuang agamaNya... :) 

Sunday, May 6, 2012

JADILAH ISTERI IDAMAN SUAMI

Assalamualaikum WBT
BIsmillahirahamanirahim..

Sedikit ilmu yang di kutip untuk dikongsikan untuk menjadi panduan diri... Semoga bermanfaat... InsyaAllah.. 



~BIJAKSANA wanita bukan kepakarannya dalam apa jua bidang tetapi kepandaiannya menyesuaikan tingkahlaku dan kata-kata dalam berbagai suasana bersama suami terutamanya

~NAFSU mengatakan wanita cantik pada rupanya, AKAL mengatakan wanita cantik pada ilmu dan kepandaiannya, HATI mengatakan wanita itu cantik pada akhlaknya

~MANJA dan MEMANJAKAN bagi wanita ialah untuk menambat hati suami yang sukakan keindahan keanak2an pada isteri yang memerlukan perlindungannya serta bersifat keibuan yang boleh memujuk suami yang tertekan atau bermasalah

~AKHLAK mulia wanita ialah ketegasannya di luar tetapi lemah-lembut penuh kasih sayang terhadap suaminya

 ~AMBIL BERAT tanpa CEMBURU melulu sehingga merimaskan suami

~ILMU dan AMALAN AGAMA menjadi pegangan dan panduannya

~BERPAKAIAN SOPAN di luar tetapi MENYEKSI dan bersifat MENGGODA hanya dengan suami

~PEMAAF bila disalahkan dan mudah MEMINTA MAAF menjadikan dirinya mudah disayangi

SEMOGA KITA SEMUA(Wanita muslimah)AKAN/ MENJADI ISTERI YANG MEMBAHAGIAKAN SUAMI AGAR DIRI SENTIASA BAHAGIA...

InsyaALLAH Wallahu a'lam ^_^


*** Nota Buat Diri : Isteri Soleha dambaan Jiwa... :)

Saturday, May 5, 2012

Love It....


Kesayanganku.... :)



Hadiah daripada My Bestfren





Semuanya Hadiah... :)




Love It... First 

Tuesday, May 1, 2012

Kasih Terjalin

Bismillahirahmanirahim.... 

Malam yang sunyi tanpa sebarang gangguan daripada sesiapa pun.. alhamdulillah, tercurah idea di lakaran Cintaku hanya untukNya.. InsyaAllah...

Terimbau zaman kanak-kanakku bila berada di sekliling adik bradik yang lain.. Walaupun ada yang kurang seorang dua, namun tettap juga merasa sempurna... Walhal kerinduan tetap sentiasa ada untuk bersama semua.. Namun apakan daya, rezeki di dunia berada di kawasan yang berbeza... :)



Petang semalam, perkara yang tak dirancang, dengan abg, kakak dan anak- anak sedara pergi bermain pantai.. Walaupun diri ni memang shuke sangat maen kat tepi pantai tu.. di gigi2 air namun tetap juga menahan diri kerana kawasan yang sedikt terdedah kepada orang ramai....

Yang pastinya, terasa kegembiraan di jiwa kerana diri sudah mampu memahami bukan diri ini yang tersisih... :)



Alhamdulillah... Terima  kasih Ya Allah.. Memberikan kami kegembiraan bersama di dunia ini... Temukan lah kami di 'Sana ' kelak... InsyaAllah . Berkat limpahan kasih sayangMu Ya Rabb... 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...