Tuesday, June 19, 2012

Bersabarlah..... ^^




Bismillahirahmanirahim....

Bersabarlah....
Walau ia sangat melukakan hatimu..
Walau ia sangat melemahkan dirimu..
Walau kaki rasa kaku untuk berlari..
Bersabarlah kerana Allah...

Bila ada perkara yang meruntuhkan jiwamu
Adukanlah kepadaNya tanpa segan silu..
Bila ada perkara yang engkau rasa tidak mampu..
mohonlah kekuatan dariNya agar engkau tahu
DIA tidak pernah tidak tahu

Saturday, June 9, 2012

Belajar daripada peristiwa :)

Assalamualaikum wbt...
Bismillahirahmanirahim...



Kisah 1

~ "Ummi..." Tiba-tiba seorang anak kecil memeluk kaki ammar dari belakang.. Menggenggam erat tak nak lepas.. Ammar terpana, "anak sape pula ni??" Hati berkata... Allahu Rabb.. Ada yang salah ummi ni... hihi 

Kisah 2


~"Mak.... hantu.. hantu... hantu.." seorang kanak-kanak yang melihat ammar semasa menunggu bus nak balik rumah selepas waktu kerja... Allahu Rabb... "Jadi hantu lah pulak hari ni" gelak dalam hati je.. (camne tu??)

Kisah 3 

~"Orang arab dah datang...., Ninja... Ninja King... " Begitulah kata-kata yang akan menyambut kedatangan ammar bila  sampai je ke jeti pulau tempat ammar mengajar... 

Pengajaran daripada setiap kisah... 

Ammar bercerita mengenai perkara yang menjadi kebiasaaan kepada para niqobi rasanya... :) Tapi apa kata kita melihat daripada pengajaran yang kita perolehi daripada setiap kisah baerlaku keatas diri kita pada hari ini.. Alhamdulillah, kita masih mampu memandang perkara positifnya.. Jangan pandang hanya pada negatifnya perkara tersebut.. :) 

Kisah 1


Anak kecil yang berumur sekitar 5-6 tahun rasanya... Dah terbiasa dengan orang berniqob bila melihat kepadanya... Dia memeluk ammar seoelah-olah ammar adalah umminya yang sebenar.. Lama dia menyedari bahawa ammar bukanlah umminya yang sebenar.. Hal ini kerana umminya juga berniqob.. Anak-anak, apalah yang terlihat dihadapannya selama ini disedut habis dan disimpan rapi diminda bahawa umminya adalah orang yang berniqob... Anak-anak yang terbiasa dengan pakaian sunnah, majlis ilmu, mereka tidak akan pernah merasa asing apabila bertemu dengan kita.. :) Sempat berkenalan dengan umminya... "Takpe kan ammar jadi ummi buat dia.. Heheh... :)" Ukhwah terbina lagi... Alhamdulillah... 

Kisah 2


Hantu??? Allahu Rabb, SABAR jelah dengar yer... Nak marah... bukan anak ammar nak marah... hihi.. Tapi.. ammar dapat melihat satu perkara, bahawa anak kecil berumur 8 tahun itu tidak pernah mengenali mereka yang ada sehelai kain di wajahnya... .. Persekitaran kehidupan dia agaknya yang menjadikan dia melihat kita sebagai hantu.. Lagipun dah menjadi suatu perkara biasa pada hari ini, menakut-nakutkan anak dengan HANTU dan bukan TUHAN yakni ALLAH SWT. Apatah lagi memperkenalkan mereka dengan sunnah, rasanya terlalu jauh bagi mereka.. Wallhua'lam.. Kita sebagai ibu-bapa harus bertanggungjawab atas kecelaruan mida anak-anak kita... Janganlah kita menakut-nakutkan mereka dengan perkara-perkara yang sedemikian.. Ajarkanlah mereka ajaran agama dengan baik dan betul... biasakan mereka dengan sunnah.. InsyaAllah. kitalah yang akan menjadi umat Rasulullah SAW yang sebenar kelak.. Yang dirinduinya dan dikasihinya... InsyaAllah... 

Kisah 3


Orang Arab... Ninja... Ninja king...  Perkara biasa rasanya bagi kita niqobis.. :) . Bila  kita hanya melihat niqob itu hanya untuk orang arab sahaja.. maka wujudlah perkara sedemikian.. Bila orang tak mengenal pakaian para sahabiah maka pakaian kita adalah pelik bagi mereka... :) Panggilan ninja... cukup bisa menyentap rasa.. Tapi jangan terus melatah.. Mereka dah terbiasa dengan pakaian ninja yang menjadi hiburan semat-mata tanpa sebarang faedah mahupun pahala daripada kisah ninja yang disajikan kepada mereka... Ninja pun ninjalah... Yang penting saya bahagia... :) 

Akhir kalam... Tak perlu terus menghukum. Belajarlah mengenal terlebih dahulu... Tak kenal maka tak cinta.. I love Niqob :) 

Wednesday, June 6, 2012

Ilmu Rumahtangga :)




Bismillahirahmanirahim... 

Sedikit perkongsian daripada sahabat di laman 'muka buku' tentang didikan kepada anak-anak.. Semoga bermanfaat.. Perkara yang perlu kita lakukan apabila bergelak ummi dan abi kelak.. InsyaAllah.. Sedikit penambahan hadis daripada pembacaan ammar dalam buku " Jalan Wanita Menuju Ke Syurga" :). 

AYAH/IBU/ABI/UMMI

Jangan AJAR anak-anakmu menari, ajarkan mereka tunaikan SOLAT..

Sabda Rasulullah SAW: "Suruhlah anak-anakmu menjalankan ibadah solat jika mereka sudah berusia tujuh tahun. Dan jika mereka sudah berusia sepuluh tahun, maka pukullah mereka jika mereka tidak mahu melaksanakan solat dan pisahkanlah tempat tidur mereka.. " (riwayat Abu Daud)

Jangan AJAR anak-anakmu menyanyi, ajarkan mereka baca QURAN..

Sabda Rasulullah SAW : "Didiklah anak-anak kamu tiga perkara: Mencintai NABI kamu. mencintai Ahli BAITnya dan membaca Al- QURAN. SEbab orang-orang yang memelihara Al-Quran itu berada dalam lindungan singgahsana Allah pada hari yang tiada perlindungan selain daripada perlindunganNya berserta pada Nabi-Nya dan orang-orang yang suci. " (riwayat Ath Thabrani) 

Jangan AJAR anak perempuanmu berdandan dan berhias dengan 'makeup' serta fesyen terkini, ajarkan mereka memakai HIJAB dan tutup AURAT..

Firman Allah SWT yang bermaksud : "Katakanlah kepada wanita yang beriman: Hendaklah mereka manahan pandangannya dan memlihara kemaluannya dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yang biasa nampak daripadanya. ~An Nur : 31~

Jangan AJAR anak-anakmu menjadikan idola artis dan penyanyi, ajarkan mereka bahawa para SAHABAH dan SAHABIAH merupakan CONTOH TERBAIK...

Dirimu akan ditanya tentang apa yang dikau ajarkan ahli keluargamu di Hari Pengadilan kelak,
hari di mana setiap manusia tidak akan kenal saudara malah ibu dan ayahnya sendiri.
Maka bersedialah agar timbangan amalmu tidak dibebani dengan dosa-dosa yang disebabkan oleh mereka di bawah tanggunganmu tidak mematuhi perintah ALLah SWT..

Bila setiap kali terpaksa diulang-ulang menyuruh anak-anak solat atau menegur mereka agar berbuat baik dan tidak berbuat nakal dsbnya, memang seolah-olah kita membebel pada mereka. Kekadang terasa beban didada dan sesak dibuatnya. Dan ingatlah sabda Rasulullah SAW: " Setiap anak yang dilahirkan itu telah membawa fitrah beragam (perasaan percaya kepada Allah). Maka kedua orang tuanyalah yang menjadikan anak tersebut beragama Yahudi atau Majusi. " (Riwayat Al Bukhari)

Menurut Ustazah Norhafizah Musa, anggaplah setiap teguran dan suruhan yang diulang2 itu sebagai dakwah. Bila niat mendidik, InsyaAllah akan mendapat pahala.Kalau seorang anak diulang berpuluh kali supaya solat, bila perlu diulang2 pada 3 orang anak contohnya, bayangkan betapa banyaknya pahala ibu & ayah yang menegur dan memantau pendidikan akhlak dan amalan agama mereka! Subhanallah...
Pada masa yang sama, UTAMAkan memuji kelebihan mereka. Ulang-ulangkan disebut kebaikan mereka dihadapan adik-beradik agar mereka rasakan diri mereka sentiasa dihargai...

insyaALLAH Wallahu a'lam  :) 




Inikah Cinta



Assalamualaikum wbt.. 



Sebuah Perkongsian... :) 

Bismillahirahmanirahim....

Kerana cinta dalam PERNIKAHAN sesungguhnya merupakan 


Sebuah KEPUTUSAN.....
Dan bukan cuma PERASAAN...

Jika ia sebuah cinta.....
Ia tidak mendengar...
Namun senantiasa BERGETAR...

Jika ia sebuah cinta
Ia tidak buta..
namun senantiasa MELIHAT & MERASA....

Jika ia sebuah cinta
Ia tidak menyiksa..
namun senantiasa MENGUJI...

Jika ia sebuah cinta
Ia tidak memaksa..
namun senantiasa BERUSAHA....

Jika ia sebuah cinta
Ia tidak canteq..
namun senantiasa MENARIK...

Jika ia sebuah cinta
Ia tidak datang dengan kata-kata..
namun senantiasa menghampiri dengan HATI....

Jika ia sebuah cinta
Ia tidak terucap dengan kata..
namun senantiasa HADIR dengan sinar mata..

Jika ia sebuah cinta
Ia tidak hanya berjanji..
namun senantiasa mencuba MEMENANGI......

Jika ia sebuah cinta
Ia mungkin tidak suci..
namun senantiasa TULUS & SUCI

Jika ia sebuah cinta
Ia tidak hadir kerana permintaan..
namun hadir kerana KETENTUAN......

Jika ia sebuah cinta
Ia tidak hadir dengan kekayaan dan kebendaan...
namun hadir kerana PENGORBANAN & KESETIAAN.......

CINTAIlah pasanganmu, seperti dikau ingin diCINTAI olehnya... Setialah pada pasanganmu seperti dikau ingin menDAPATkan kesetiaannya...CInta sentiasa untuk MEMILIKI & DIMILIKI...Tetapi CINTA itu akan segar mewangi kiranya CINTA kpd ALLAH yang telah diraih terlebih dahulu.....


Cinta yang SEJATI mengandungi kasih sayang,keharmonian,penghargaan & kerinduan di samping bersedia menempuh kehidupan susah dan senang,suka dan duka bersama-sama. Itulah maknanya PERNIKAHAN..



***** Amik dari note Kak IZA.... :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...