Thursday, January 10, 2013

Mencungkil hikmah



Assalamualaikum wbt..
Bismillahirahmanirahim...

Dah masuk 11. Januari. 2013, ini adalah entry pertama untuk tahun ini dalam blog Cintaku Hanya UntukNya... In shaa Allah... Rinduku buat RasulNya... Allah...
JOm zikir sama-sama...
Selawat sama-sama...

Masuk sahaja tahun baru... maka bertambahlah umur dan berkuranglah waktu untuk kita beramal di muka bumi ini... Bila-bila masa sahaja akan meningglkannya... Oh namanya dunia...

Sekadar perkongsian :

Semalam tengah busy buat kerja sekolah (kemas kini data murid) sambil on9 kat Fb... Seorang sahabat bertanya di inbox...

Sahabat : umur dah 26 thn... Tak risau ke tak nikah lagi?? Awak dah ada calon ke belum??

Saya : Ermm.... Apa nak di kata ea???

Nikah... usah lah dicerita.. rasa pahit pun ada.. :P
Tapi saya yakin akan janji Allah... Jodoh itu pasti ada.. Jangan risaulah...
Banyak hikmah dalam kita mendirikan rumah tangga di usia sebegini.. Takdelah lewat sangat... (walaupun ada yang tak bersetuju)

Nak cungkil hikmah tak?? Ke nak cari kesalahan kita??

Sahabat : Boleh jer...

Saya : ^_^ ERmm.... Yang pertamanya... kita ada banyak masa bersama ibu bapa kita.. Dan fokus kita tak terganggu sangat untuk berkhidmat dengan mereka... Dah nikah nt.. kita ada ibu mertua.. suami.. dan fmly suami.. yang juga akan menjadi fokus kita... So.. di masa yang ada ni.. manfaatkanlh masa bersama yer.. :)
Jodoh... pasti ada..  Jgn risaulah... Saya doakan awak nikah thn ni juga.. hehe

Dah cukup lali kot dengan pertnyaan sedemikian... Cuma saya lebih positif untuk hal yang sedemikian kerana saya berjaya mencungkil hikmah daripada kelewatan tersebut.. Inshaa Allah ada..
Dan masa yang ada digunakan sebaiknya untuk memperbaiki diri..memperbaiki amal..dan memperkukuh iman.. Semoga Allah redha..

Wahai sahabat-sahabatku...
Bernikah diusia muda itu indah...
Tapi bukann bermaksud yang lewat itu bermasalah..
JOdoh, pertemuan, semuanya dah ditentukan..
Cungkillah hikmah disebalik perkara yang ada... :)

Salam muhasabah...


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...